søndag 5. juni 2011

Farvel til Svolvær

I dag er siste dagen vår her i Svolvær. I morgen skal vinden løye og vi skal over Vestfjorden mot Kjerringøy og Bodø hvis alt går etter planen.
Sola har så vidt vært innom og gått igjen, men været er lettere og ryktet går om det skal bli like fint her som på østlandet iløpet av uka.Vi får håpe det er sant.
Vi har mesket oss med deilig mat fra havet idag, deilig fiskegryte. Her i Lofoten har jeg oppdaget at det faktisk finnes norske restauranter med bare norske retter på menyen, retter med tradisjon og stolthet, hovedsakelig basert på fisk . Kanskje ikke like mye å velge mellom som på en italiensk eller indisk restaurant, men tross alt  norske retter som er ettertraktet og som de er stolte av her.
Etter fiskegryta fikk vi turens hittil største adrenalin-kick, RIB-safari til Skrova og rundt i øyriket her for å se etter havørn. Bølgene var ganske store og jeg følte meg som en astronaut i den store drakta . Trykket i ansiktet og på kroppen når han satte opp farten, fikk meg til å lure på om ansiktet mitt var helt fordreid av de store G-kreftene....;))
Vi hoppet rundt i bølgene og måtte ganske snart tilbake og sette i land en tysk dame som ikke torde bli med likevel. Men vi tilhørte den harde kjernen og klamret oss til setene og red bølgene som erfarne ryttere. Moro var det, selv om beina var litt skjelvene etterpå..... men havørnen fant vi ikke!

Mot Skrova

Svolvær sett fra Svinøya

Fra restaurant Kjøkkenet på Anker brygge


Deilig fiskegryte

Første stopp på safarien, en flott lagune

Den flyvende hollenderen som styrte RIBen


Wilhelm i full utrustning

1 kommentar:

  1. Jeg synes dere er modige. For en opplevelse.

    SvarSlett